2012-09-27 14:39:00

Kako se provodi individualni program?

Primjer jednog individualnog programa rada s djetetom s teškoćama pisanja,čitanja teškoćama u finoj i gruboj motorici te izgovora – tijekom cjelokupne terapije.

Nakon početne detekcije učenika, razgovorom s razrednikom te ostalim učiteljima, a naročito s roditeljima učenik počinje polaziti logopedske vježbe. Ovisno o teškoći i njegovim dobrim stranama organiziram individualni program rada.

Primjer jednog takvog rada za dijete koje ima teškoće u čitanju, pisanju i finoj i gruboj motorici kao i izgovoru. Prema potrebi program se mijenja i nadopunjuje ovisno o napretku učenika.

 

1. VJEŽBE VIZUALNE PERCEPCIJE I DISKRIMINACIJE,VIZUOMOTORNE KOORDINACIJE, KONCENTRACIJE, PAŽNJE I PAMĆENJA:

          - slaganje puzzli, slika u kockama

          - ACADIA – test

          - igre za razvoj i poboljšanje vizualnog pamćenja (Memory i sl.)

          - vježbe s različitim likovima – pronaći zadane likove, nastaviti niz zadanih

             likova      

          - uočavanje lika i pozadine; uočavanje finih vizualnih detalja

          - vježbe za razvoj koncentracije i logike (knjiga 'Spajalica'...)

          - pronalaženje predmeta iste / različite veličine / boje / oblika

2. VJEŽBE FINE MOTORIKE I KOORDINACIJE

          - rezanje škarama, ljepljenje, bojanje, slaganje, modeliranje, konstruiranje

          - vježbe fine motorike prstiju

          - Brain Gym

3. VJEŽBE POBOLJŠANJA ORIJENTACIJE U PROSTORU, VREMENU I NA  TIJELU

- poboljšanje, razvijanje i usvajanje predodžbe tijela, koncepta tijela i tjelesne sheme

- vježbe za poboljšanje orijentacije na vlastitom tijelu, na drugoj osobi (lutki), orijentacije u prostoru, prostornih relacije u svim smjerovima, kao i  orijentacije u bilježnici

          - postavljanje niza oblika u određeni položaj

          - razumijevanje i verbalno formuliranje prostornih i vremenskih odnosa

          - Brain Gym

 4. JEZIČNE VJEŽBE

          4.1. RJEČNIK

                 - bogaćenje rječnika

                 - imenovanje pojmova i predmeta; opisivanje slika i doživljaja

                 - prepoznavanje pojmova na temelju njihovoga opisa

                   - nabrajanje pojmova vezanih uz određenu kategoriju; razumijevanje

                     nadređenih i podređenih pojmova

                 - razumijevanje i pravilna upotreba antonima, sinonima, pridjeva,

                     prijedloga, upitnih riječi

          4.2. MORFOSINTAKSA

                 - gramatički ispravno oblikovanje rečenica u spontanome govoru

                 - razumijevanje rečenica i odnosa među riječima

                 - uočavanje i ispravljanje morfosintaktičkih greški u rečenicama

          4.3. PRAGMATIKA

                 - pravilna upotreba jezika u socijalnom kontekstu

                 - razumijevanje i pridržavanje teme razgovora; iniciranje razgovora;

                     obrati (turn-taking); govorni činovi

          4.4. VJEŽBE FONOLOŠKE SVJESNOSTI (govorno i pisanjem)

                 - vježbe glasovne i slogovne raščlambe i spajanja

                 - izdvajanje / diferenciranje prvog i zadnjeg glasa u riječima

                 - izdvajanje konsonanta / vokala iz niza slogova

                 - nabrajanje riječi prema zadanom početnom glasu

                 - pobrojavanje glasova u riječima

                 - prepoznavanje rime i aliteracije

- ostale složenije manipulacije fonemima (dodavanje, brisanje, premještanje fonema)

5.  VJEŽBE ČITANJA I PISANJA – specijalna tipkovnica (VTS, MTS, PS)

- multisenzorički (vizualni, auditivni, kinestetsko-taktilni) pristup čitanju i pisanju

          - čitanje lista riječi (slogovno spajanje) zasićenih 'kritičnim' grafemima

          - čitanje 'okidača za dezorijentaciju'

          - čitanje tekstova u sebi i naglas

- razvijanje fluentnog čitanja putem 'tehnike čitanja u paru' i 'tehnike ponovljenog čitanja'

- prozodijske kvalitete pri glasnom čitanju - naglasak, intonacija, stanke

- koncipiranje / razumijevanje pročitanog teksta, razlikovanje važnih od manje važnih informacija (prepričavanje pročitanog teksta, odgovaranje na pitanja, povezivanje s primjerima iz stvarnog života)

- kritičko čitanje – prepoznavanje kvalitetne literature; rasprava o pročitanim knjigama

- rad s listama riječi (razlikovanje vizualno / auditivno sličnih grafema / fonema,sređivanje riječi prema karakterističnim grafemima, umetanje grafema koji nedostaju, sastavljanje riječi od zadanih slogova, podjela prema vrstama riječi...)

          - prepisivanje ili diktat riječi i rečenica

          - nadopunjavanje rečenica; organiziranje poretka riječi u rečenicama

- samostalno oblikovanje i pisanje rečenica (imenovanje, opisivanje slika, odgovaranje na pitanja itd.)

6. UTVRĐIVANJE PRAVOPISNIH PRAVILA     

          - interpunkcijski i dijakritički znakovi

- razlikovanje i pisanje glasova č-ć i dž-đ te skupova –ije – je u svim riječima

- pisanje i izražavanje u skladu s pravopisnim (i gramatičkim) pravilima hrvatskoga jezika

7. GOVORNE VJEŽBE: - BERINGER APARAT

7.1. POSTAVLJANJE ARTIKULATORA U PRAVILAN POLOŽAJ I OSVJEŠTAVANJE PRAVILNOG POLOŽAJA ARTIKULATORA (pred ogledalom), VJEŽBE POKRETLJIVOSTI JEZIKA  / USANA / OBRAZA

7.2. VJEŽBE KOORDINACIJE ARTIKULATORA

7.3.KOREKCIJA GLASOVA

●        korekcija glasova u inicijalnoj / medijalnoj / finalnoj poziciji u logatomima, riječima i rečenicama (ponavljanje za logopedom), automatizacija glasova u pričama, pjesmicama, spontanom govoru / dijalogu te čitanjem kratkih tekstova 

 


VI. osnovna škola Varaždin