2012-09-27 14:39:00 Kako se provodi individualni program? Primjer jednog individualnog programa rada s djetetom s teškoćama pisanja,čitanja teškoćama u finoj i gruboj motorici te izgovora – tijekom cjelokupne terapije. Nakon početne detekcije učenika, razgovorom s razrednikom te ostalim učiteljima, a naročito s roditeljima učenik počinje polaziti logopedske vježbe. Ovisno o teškoći i njegovim dobrim stranama organiziram individualni program rada. Primjer jednog takvog rada za dijete koje ima teškoće u čitanju, pisanju i finoj i gruboj motorici kao i izgovoru. Prema potrebi program se mijenja i nadopunjuje ovisno o napretku učenika.
1. VJEŽBE VIZUALNE PERCEPCIJE I DISKRIMINACIJE,VIZUOMOTORNE KOORDINACIJE, KONCENTRACIJE, PAŽNJE I PAMĆENJA: - slaganje puzzli, slika u kockama - ACADIA – test - igre za razvoj i poboljšanje vizualnog pamćenja (Memory i sl.) - vježbe s različitim likovima – pronaći zadane likove, nastaviti niz zadanih likova - uočavanje lika i pozadine; uočavanje finih vizualnih detalja - vježbe za razvoj koncentracije i logike (knjiga 'Spajalica'...) - pronalaženje predmeta iste / različite veličine / boje / oblika 2. VJEŽBE FINE MOTORIKE I KOORDINACIJE - rezanje škarama, ljepljenje, bojanje, slaganje, modeliranje, konstruiranje - vježbe fine motorike prstiju - Brain Gym 3. VJEŽBE POBOLJŠANJA ORIJENTACIJE U PROSTORU, VREMENU I NA TIJELU - poboljšanje, razvijanje i usvajanje predodžbe tijela, koncepta tijela i tjelesne sheme - vježbe za poboljšanje orijentacije na vlastitom tijelu, na drugoj osobi (lutki), orijentacije u prostoru, prostornih relacije u svim smjerovima, kao i orijentacije u bilježnici - postavljanje niza oblika u određeni položaj - razumijevanje i verbalno formuliranje prostornih i vremenskih odnosa - Brain Gym 4. JEZIČNE VJEŽBE 4.1. RJEČNIK - bogaćenje rječnika - imenovanje pojmova i predmeta; opisivanje slika i doživljaja - prepoznavanje pojmova na temelju njihovoga opisa - nabrajanje pojmova vezanih uz određenu kategoriju; razumijevanje nadređenih i podređenih pojmova - razumijevanje i pravilna upotreba antonima, sinonima, pridjeva, prijedloga, upitnih riječi 4.2. MORFOSINTAKSA - gramatički ispravno oblikovanje rečenica u spontanome govoru - razumijevanje rečenica i odnosa među riječima - uočavanje i ispravljanje morfosintaktičkih greški u rečenicama 4.3. PRAGMATIKA - pravilna upotreba jezika u socijalnom kontekstu - razumijevanje i pridržavanje teme razgovora; iniciranje razgovora; obrati (turn-taking); govorni činovi 4.4. VJEŽBE FONOLOŠKE SVJESNOSTI (govorno i pisanjem) - vježbe glasovne i slogovne raščlambe i spajanja - izdvajanje / diferenciranje prvog i zadnjeg glasa u riječima - izdvajanje konsonanta / vokala iz niza slogova - nabrajanje riječi prema zadanom početnom glasu - pobrojavanje glasova u riječima - prepoznavanje rime i aliteracije - ostale složenije manipulacije fonemima (dodavanje, brisanje, premještanje fonema) 5. VJEŽBE ČITANJA I PISANJA – specijalna tipkovnica (VTS, MTS, PS) - multisenzorički (vizualni, auditivni, kinestetsko-taktilni) pristup čitanju i pisanju - čitanje lista riječi (slogovno spajanje) zasićenih 'kritičnim' grafemima - čitanje 'okidača za dezorijentaciju' - čitanje tekstova u sebi i naglas - razvijanje fluentnog čitanja putem 'tehnike čitanja u paru' i 'tehnike ponovljenog čitanja' - prozodijske kvalitete pri glasnom čitanju - naglasak, intonacija, stanke - koncipiranje / razumijevanje pročitanog teksta, razlikovanje važnih od manje važnih informacija (prepričavanje pročitanog teksta, odgovaranje na pitanja, povezivanje s primjerima iz stvarnog života) - kritičko čitanje – prepoznavanje kvalitetne literature; rasprava o pročitanim knjigama - rad s listama riječi (razlikovanje vizualno / auditivno sličnih grafema / fonema,sređivanje riječi prema karakterističnim grafemima, umetanje grafema koji nedostaju, sastavljanje riječi od zadanih slogova, podjela prema vrstama riječi...) - prepisivanje ili diktat riječi i rečenica - nadopunjavanje rečenica; organiziranje poretka riječi u rečenicama - samostalno oblikovanje i pisanje rečenica (imenovanje, opisivanje slika, odgovaranje na pitanja itd.) 6. UTVRĐIVANJE PRAVOPISNIH PRAVILA - interpunkcijski i dijakritički znakovi - razlikovanje i pisanje glasova č-ć i dž-đ te skupova –ije – je u svim riječima - pisanje i izražavanje u skladu s pravopisnim (i gramatičkim) pravilima hrvatskoga jezika 7. GOVORNE VJEŽBE: - BERINGER APARAT 7.1. POSTAVLJANJE ARTIKULATORA U PRAVILAN POLOŽAJ I OSVJEŠTAVANJE PRAVILNOG POLOŽAJA ARTIKULATORA (pred ogledalom), VJEŽBE POKRETLJIVOSTI JEZIKA / USANA / OBRAZA 7.2. VJEŽBE KOORDINACIJE ARTIKULATORA 7.3.KOREKCIJA GLASOVA ● korekcija glasova u inicijalnoj / medijalnoj / finalnoj poziciji u logatomima, riječima i rečenicama (ponavljanje za logopedom), automatizacija glasova u pričama, pjesmicama, spontanom govoru / dijalogu te čitanjem kratkih tekstova
|
VI. osnovna škola Varaždin |