JELOVNIK
RASPORED SATI I SATNICA
ŠKOLSKI DOKUMENTI
POLICA OSIGURANJA CROATIA OSIGURANJE
ZAKONI I PRAVILNICI
UDŽBENICI
Primjer jednog individualnog programa rada s djetetom s teškoćama pisanja,čitanja teškoćama u finoj i gruboj motorici te izgovora – tijekom cjelokupne terapije.
Nakon početne detekcije učenika, razgovorom s razrednikom te ostalim učiteljima, a naročito s roditeljima učenik počinje polaziti logopedske vježbe. Ovisno o teškoći i njegovim dobrim stranama organiziram individualni program rada.
Primjer jednog takvog rada za dijete koje ima teškoće u čitanju, pisanju i finoj i gruboj motorici kao i izgovoru. Prema potrebi program se mijenja i nadopunjuje ovisno o napretku učenika.
1. VJEŽBE VIZUALNE PERCEPCIJE I DISKRIMINACIJE,VIZUOMOTORNE KOORDINACIJE, KONCENTRACIJE, PAŽNJE I PAMĆENJA:
- slaganje puzzli, slika u kockama
- ACADIA – test
- igre za razvoj i poboljšanje vizualnog pamćenja (Memory i sl.)
- vježbe s različitim likovima – pronaći zadane likove, nastaviti niz zadanih
likova
- uočavanje lika i pozadine; uočavanje finih vizualnih detalja
- vježbe za razvoj koncentracije i logike (knjiga 'Spajalica'...)
- pronalaženje predmeta iste / različite veličine / boje / oblika
2. VJEŽBE FINE MOTORIKE I KOORDINACIJE
- rezanje škarama, ljepljenje, bojanje, slaganje, modeliranje, konstruiranje
- vježbe fine motorike prstiju
- Brain Gym
3. VJEŽBE POBOLJŠANJA ORIJENTACIJE U PROSTORU, VREMENU I NA TIJELU
- poboljšanje, razvijanje i usvajanje predodžbe tijela, koncepta tijela i tjelesne sheme
- vježbe za poboljšanje orijentacije na vlastitom tijelu, na drugoj osobi (lutki), orijentacije u prostoru, prostornih relacije u svim smjerovima, kao i orijentacije u bilježnici
- postavljanje niza oblika u određeni položaj
- razumijevanje i verbalno formuliranje prostornih i vremenskih odnosa
- Brain Gym
4. JEZIČNE VJEŽBE
4.1. RJEČNIK
- bogaćenje rječnika
- imenovanje pojmova i predmeta; opisivanje slika i doživljaja
- prepoznavanje pojmova na temelju njihovoga opisa
- nabrajanje pojmova vezanih uz određenu kategoriju; razumijevanje
nadređenih i podređenih pojmova
- razumijevanje i pravilna upotreba antonima, sinonima, pridjeva,
prijedloga, upitnih riječi
4.2. MORFOSINTAKSA
- gramatički ispravno oblikovanje rečenica u spontanome govoru
- razumijevanje rečenica i odnosa među riječima
- uočavanje i ispravljanje morfosintaktičkih greški u rečenicama
4.3. PRAGMATIKA
- pravilna upotreba jezika u socijalnom kontekstu
- razumijevanje i pridržavanje teme razgovora; iniciranje razgovora;
obrati (turn-taking); govorni činovi
4.4. VJEŽBE FONOLOŠKE SVJESNOSTI (govorno i pisanjem)
- vježbe glasovne i slogovne raščlambe i spajanja
- izdvajanje / diferenciranje prvog i zadnjeg glasa u riječima
- izdvajanje konsonanta / vokala iz niza slogova
- nabrajanje riječi prema zadanom početnom glasu
- pobrojavanje glasova u riječima
- prepoznavanje rime i aliteracije
- ostale složenije manipulacije fonemima (dodavanje, brisanje, premještanje fonema)
5. VJEŽBE ČITANJA I PISANJA – specijalna tipkovnica (VTS, MTS, PS)
- multisenzorički (vizualni, auditivni, kinestetsko-taktilni) pristup čitanju i pisanju
- čitanje lista riječi (slogovno spajanje) zasićenih 'kritičnim' grafemima
- čitanje 'okidača za dezorijentaciju'
- čitanje tekstova u sebi i naglas
- razvijanje fluentnog čitanja putem 'tehnike čitanja u paru' i 'tehnike ponovljenog čitanja'
- prozodijske kvalitete pri glasnom čitanju - naglasak, intonacija, stanke
- koncipiranje / razumijevanje pročitanog teksta, razlikovanje važnih od manje važnih informacija (prepričavanje pročitanog teksta, odgovaranje na pitanja, povezivanje s primjerima iz stvarnog života)
- kritičko čitanje – prepoznavanje kvalitetne literature; rasprava o pročitanim knjigama
- rad s listama riječi (razlikovanje vizualno / auditivno sličnih grafema / fonema,sređivanje riječi prema karakterističnim grafemima, umetanje grafema koji nedostaju, sastavljanje riječi od zadanih slogova, podjela prema vrstama riječi...)
- prepisivanje ili diktat riječi i rečenica
- nadopunjavanje rečenica; organiziranje poretka riječi u rečenicama
- samostalno oblikovanje i pisanje rečenica (imenovanje, opisivanje slika, odgovaranje na pitanja itd.)
6. UTVRĐIVANJE PRAVOPISNIH PRAVILA
- interpunkcijski i dijakritički znakovi
- razlikovanje i pisanje glasova č-ć i dž-đ te skupova –ije – je u svim riječima
- pisanje i izražavanje u skladu s pravopisnim (i gramatičkim) pravilima hrvatskoga jezika
7. GOVORNE VJEŽBE: - BERINGER APARAT
7.1. POSTAVLJANJE ARTIKULATORA U PRAVILAN POLOŽAJ I OSVJEŠTAVANJE PRAVILNOG POLOŽAJA ARTIKULATORA (pred ogledalom), VJEŽBE POKRETLJIVOSTI JEZIKA / USANA / OBRAZA
7.2. VJEŽBE KOORDINACIJE ARTIKULATORA
7.3.KOREKCIJA GLASOVA
● korekcija glasova u inicijalnoj / medijalnoj / finalnoj poziciji u logatomima, riječima i rečenicama (ponavljanje za logopedom), automatizacija glasova u pričama, pjesmicama, spontanom govoru / dijalogu te čitanjem kratkih tekstova