JELOVNIK
RASPORED SATI I SATNICA
ŠKOLSKI DOKUMENTI
POLICA OSIGURANJA CROATIA OSIGURANJE
ZAKONI I PRAVILNICI
UDŽBENICI
prof. defektolog-logoped
Stručni suradnik defektolog - logoped tijekom školske godine obavlja poslove predviđene Godišnjim planom i programom rada stručnog suradnika defektologa – logopeda.
Neposredni rad s učenicima - uključuje otkrivanje i identifikaciju teškoće kod učenika te dogovor s roditeljima i učiteljima o dijagnostičkom postupku za utvrđivanje vrste i stupnja poremećaja. Dogovor za rehabilitaciju učenika koji se provodi individualno ili grupno 1 do 2 puta tjedno ovisno o teškoći. Uz djecu koja trebaju pomoć pri svladavanju nastavnog plana i programa, logopedske vježbe pohađaju i djeca s teškoćama govorno jezične komunikacije, teškoćama čitanja i pisanja (disleksijom, disgrafijom i diskalkulijom), slušno oštećeni učenici, učenici s cerebralnom paralizom, učenici s elementima autizma, učenici s ADHD sindromom te učenici s poremećajima u ponašanju. Cjelokupni rad se temelji na jakim stranama učenika, a tek potom na ograničenjima.
Planiranje, programiranje, pripremanje i vođenje evidencije o neposrednom edukacijsko rehabilitacijskom radu – izrada i vođenje sve potrebne dokumentacije.
Suradnja s profesorima, nastavnicima, učiteljima, stručno službom škole, ravnateljem – testiranje učenika za upis u prvi razred, sudjelovanje u Komisiji za određivanje primjerenog oblika školovanja, formiranje razrednih odjela, izrada individualnih mjesečnih programa rada za djecu s teškoćama, savjetovanje u svezi s učenicima s teškoćama u razvoju, održavanje predavanja na zadanu temu.
Suradnja sa stručnim i društvenim ustanovama zvan škole – Centar za odgoj i obrazovanje „Tomislav Špoljar“ Varaždin, Centar za logopediju opće bolnice Varaždin, stručna služba Dječjeg vrtića „Varaždin“, ERF Zagreb, ostali Centri i Udruge u Hrvatskoj.
Suradnja s roditeljima, starateljima i udomiteljima - upoznavanje roditelja s vrstom i stupnjem teškoća / poremećaja govora, jezika, slušanja, čitanja i pisanja te teškoća učenja, potrebitosti terapije te s načinima i mogućnostima ublažavanja teškoća, instruktivni rad s roditeljima u cilju uključivanja roditelja kao aktivnog sudionika u tijek rehabilitacijskog procesa, izrada pisanih uputa za roditelje, izrada vježbi za rad u roditeljskom domu.
Ostali poslovi – sudjelovanje u radu Učiteljskih i Razrednih vijeća te ostali poslovi utvrđeni tijekom tekuće školske godine, suradnja i koordinacija pomoćnika u nastavi.
Stručno usavršavanje – praćenje stručne literature, suradnja i rad u Aktivu stručnih suradnika Varaždinske i Međimurske županije, HLD Varaždin, sudjelovanje na seminarima koji se bave problematikom vezanom uz govorno – jezične teškoće, teškoće čitanja, pisanja i matematičkih vještina, autizam, ADHD, oštećenje sluha, cerebralnu paralizu i probleme ponašanja.
Broj telefona: 042/658-980
Primjer jednog individualnog programa rada s djetetom s teškoćama pisanja,čitanja teškoćama u finoj i gruboj motorici te izgovora – tijekom cjelokupne terapije.
Nakon početne detekcije učenika, razgovorom s razrednikom te ostalim učiteljima, a naročito s roditeljima učenik počinje polaziti logopedske vježbe. Ovisno o teškoći i njegovim dobrim stranama organiziram individualni program rada.
Primjer jednog takvog rada za dijete koje ima teškoće u čitanju, pisanju i finoj i gruboj motorici kao i izgovoru. Prema potrebi program se mijenja i nadopunjuje ovisno o napretku učenika.
1. VJEŽBE VIZUALNE PERCEPCIJE I DISKRIMINACIJE,VIZUOMOTORNE KOORDINACIJE, KONCENTRACIJE, PAŽNJE I PAMĆENJA:
- slaganje puzzli, slika u kockama
- ACADIA – test
- igre za razvoj i poboljšanje vizualnog pamćenja (Memory i sl.)
- vježbe s različitim likovima – pronaći zadane likove, nastaviti niz zadanih
likova
- uočavanje lika i pozadine; uočavanje finih vizualnih detalja
- vježbe za razvoj koncentracije i logike (knjiga 'Spajalica'...)
- pronalaženje predmeta iste / različite veličine / boje / oblika
2. VJEŽBE FINE MOTORIKE I KOORDINACIJE
- rezanje škarama, ljepljenje, bojanje, slaganje, modeliranje, konstruiranje
- vježbe fine motorike prstiju
- Brain Gym
3. VJEŽBE POBOLJŠANJA ORIJENTACIJE U PROSTORU, VREMENU I NA TIJELU
- poboljšanje, razvijanje i usvajanje predodžbe tijela, koncepta tijela i tjelesne sheme
- vježbe za poboljšanje orijentacije na vlastitom tijelu, na drugoj osobi (lutki), orijentacije u prostoru, prostornih relacije u svim smjerovima, kao i orijentacije u bilježnici
- postavljanje niza oblika u određeni položaj
- razumijevanje i verbalno formuliranje prostornih i vremenskih odnosa
- Brain Gym
4. JEZIČNE VJEŽBE
4.1. RJEČNIK
- bogaćenje rječnika
- imenovanje pojmova i predmeta; opisivanje slika i doživljaja
- prepoznavanje pojmova na temelju njihovoga opisa
- nabrajanje pojmova vezanih uz određenu kategoriju; razumijevanje
nadređenih i podređenih pojmova
- razumijevanje i pravilna upotreba antonima, sinonima, pridjeva,
prijedloga, upitnih riječi
4.2. MORFOSINTAKSA
- gramatički ispravno oblikovanje rečenica u spontanome govoru
- razumijevanje rečenica i odnosa među riječima
- uočavanje i ispravljanje morfosintaktičkih greški u rečenicama
4.3. PRAGMATIKA
- pravilna upotreba jezika u socijalnom kontekstu
- razumijevanje i pridržavanje teme razgovora; iniciranje razgovora;
obrati (turn-taking); govorni činovi
4.4. VJEŽBE FONOLOŠKE SVJESNOSTI (govorno i pisanjem)
- vježbe glasovne i slogovne raščlambe i spajanja
- izdvajanje / diferenciranje prvog i zadnjeg glasa u riječima
- izdvajanje konsonanta / vokala iz niza slogova
- nabrajanje riječi prema zadanom početnom glasu
- pobrojavanje glasova u riječima
- prepoznavanje rime i aliteracije
- ostale složenije manipulacije fonemima (dodavanje, brisanje, premještanje fonema)
5. VJEŽBE ČITANJA I PISANJA – specijalna tipkovnica (VTS, MTS, PS)
- multisenzorički (vizualni, auditivni, kinestetsko-taktilni) pristup čitanju i pisanju
- čitanje lista riječi (slogovno spajanje) zasićenih 'kritičnim' grafemima
- čitanje 'okidača za dezorijentaciju'
- čitanje tekstova u sebi i naglas
- razvijanje fluentnog čitanja putem 'tehnike čitanja u paru' i 'tehnike ponovljenog čitanja'
- prozodijske kvalitete pri glasnom čitanju - naglasak, intonacija, stanke
- koncipiranje / razumijevanje pročitanog teksta, razlikovanje važnih od manje važnih informacija (prepričavanje pročitanog teksta, odgovaranje na pitanja, povezivanje s primjerima iz stvarnog života)
- kritičko čitanje – prepoznavanje kvalitetne literature; rasprava o pročitanim knjigama
- rad s listama riječi (razlikovanje vizualno / auditivno sličnih grafema / fonema,sređivanje riječi prema karakterističnim grafemima, umetanje grafema koji nedostaju, sastavljanje riječi od zadanih slogova, podjela prema vrstama riječi...)
- prepisivanje ili diktat riječi i rečenica
- nadopunjavanje rečenica; organiziranje poretka riječi u rečenicama
- samostalno oblikovanje i pisanje rečenica (imenovanje, opisivanje slika, odgovaranje na pitanja itd.)
6. UTVRĐIVANJE PRAVOPISNIH PRAVILA
- interpunkcijski i dijakritički znakovi
- razlikovanje i pisanje glasova č-ć i dž-đ te skupova –ije – je u svim riječima
- pisanje i izražavanje u skladu s pravopisnim (i gramatičkim) pravilima hrvatskoga jezika
7. GOVORNE VJEŽBE: - BERINGER APARAT
7.1. POSTAVLJANJE ARTIKULATORA U PRAVILAN POLOŽAJ I OSVJEŠTAVANJE PRAVILNOG POLOŽAJA ARTIKULATORA (pred ogledalom), VJEŽBE POKRETLJIVOSTI JEZIKA / USANA / OBRAZA
7.2. VJEŽBE KOORDINACIJE ARTIKULATORA
7.3.KOREKCIJA GLASOVA
● korekcija glasova u inicijalnoj / medijalnoj / finalnoj poziciji u logatomima, riječima i rečenicama (ponavljanje za logopedom), automatizacija glasova u pričama, pjesmicama, spontanom govoru / dijalogu te čitanjem kratkih tekstova